vineri, 28 ianuarie 2011

Despre iubire şi alţi demoni





Când mi-a trecut titlul ăsta prin cap, era vară, eram la o terasă, beam limonadă şi nici nu ştiam că există o carte a lui Marquez care se numeşte Despre dragoste şi alţi demoni. Deci n-am ce să vă spun despre ea. Oricum, fiecare dintre noi îi are pe ai lui.
M-am gândit mult la cum să încep. Chiar m-am aşezat în pat, cu faţa în sus, ascultându-mi bătăile inimii, ignorând câteva minute, undeva în stânga mea, raftul cu Despre Dragoste şi alte întâmplări din Colecţiile Cotidianul, pe care am primit-o cu dedicaţia: îţi doresc să ţi se întâmple.
Apoi m-am ridicat într-un cot şi am luat-o, deschizând-o la întâmplare:
Aprilie 1920, Pensiunea Ottoburg
Scumpă doamnă Milena,
V-am scris un bilet din Praga şi apoi altul din Merano. N-am primit răspuns. În fond, biletele nici nu aşteptau în mod special, un răspuns grabnic, iar dacă tăcerea dumneavoastră nu e altceva decât un semn că vă simţiţi relativ bine, o stare care adesea se exprimă prin aversiunea de a scrie, sunt cât se poate de mulţumit.
( Kafka, Scrisori către Milena).
Aha, mi-am spus, iubirea nu aşteaptă în mod special, un răspuns grabnic. Şi am continuat jocul care nu ştiu nici acum unde mă va duce.

De la Romeo şi Julieta la Tanţa şi Costel, adică, de la Shakespeare la Ion Băieşu, şi cu mult mai înainte, şi cu mult după, toţi scriu despre dragoste. Ca şi cum nu s-ar mai fi scris niciodată despre asta. E subiectul de neocolit, e întâmplarea inevitabilă din viaţa noastră. Vectorul vieţii noastre, dacă vreţi. Dar şi unul din marile motoare ale literaturii. Dacă dragoste nu e, nici literatură nu e. ( Ioan T. Morar, Iubirea e un lucru foarte mare).
Unul din marile motoare ale literaturii, picturii, muzicii, cinematografiei. Şi cu asta închid aici cartea şi pe toate celelalte pe care le-am zis după literatură.

Am trecut la calculator şi am dat un search pe google: iubire sentimente dragoste Prietenie căsătorie Relaţii matrimoniale, Magia iubirii... iubire fericire erotism, CV pentru iubire, Dragostea învinge: Declaraţii de dragoste sms iubire sex jocuri, Dragoste şi iubire...
N-am mai făcut ca-n reclama aia: Click!

M-am dus la Noul Dicţionar Universal al Limbii Române, un fel de mărturie de iubire cu asupra de măsură, pentru limba română. Şi am luat-o într-o dezordine alfabetică:

IUBÍRE, iubiri
1.sentiment de dragoste pentru o persoană de sex opus; amor; (concr.) ceea ce constituie obiectul acestui sentiment; 2.subiect, temă a unei opere artistice care tratează acest sentiment; 3.aventură amoroasă; relaţie de dragoste; 4.sentiment de afecţiune, de preţuire pentru cineva sau pentru ceva; 5.iubire de sine, admiraţie şi grijă pentru propria persoană; egoism.


DRÁGOSTE, (rar) dragosti
1.sentiment de afecțiune pentru cineva (de sex opus); 2.fiinţă iubită; 3.relaţie amoroasă, amor; 4.legătură sexuală; a face dragoste, a se împerechea: nu-i nimic, puişor, o să facem dragoste pe întuneric; 5.plantă erbacee cu frunze în formă de lance, dinţate şi cu flori roz-purpurii.

AMOR, amoruri
1. dragoste, iubire; sentiment de afecţiune; 2.persoană iubită

Asta spune dicţionarul care-i o lucrare ce cuprinde cuvintele unei limbi sau ale unui domeniu de activitate, dispuse de obicei în ordine alfabetică şi explicate în aceeaşi limbă sau traduse într-o limbă străină. Deci atât iubirea, dragostea cât şi amorul se spun.

Bun. Dar se şi cântă. Am vrut să vă pun un playlist. Ceva oldies, poate Beatles: All You Need Is Love, sau 80’s, Oh, L’Amour al celor de la Erasure, un Freddie Mercury: Somebody to Love sau un Jefferson Airplane şi de ce nu un Jim Carrey, tot cu Somebody to Love, un Elvis Presley cu Love Me Tender, o Nina Simone: Love Me or Leave Me, de ce nu o Maria Tănase: Cine iubeşte şi lasă... Dar mi-am dat seama că v-aş ţine o zi întreagă la audiţie şi n-aş vrea deloc să vă ţin din iubit.

Aşa că jocul pe care l-am început a ajuns iar la mine. Însă iubirea, dragostea şi amorul se şi tac.

2 comentarii:

  1. Partea cu sexul opus m-a amuzat teribil. Nu pot sa cred ca asta este primul lucru care apare intr-o definitie despre iubire / dragoste.

    RăspundețiȘtergere
  2. Crede-mă că şi eu m-am amuzat când am citit.
    Aş spune că definiţiile iubirii suferă de păcatul neajunsului.
    Eu m-am jucat teribil în postarea asta. N-am încercat şi nici nu-mi propun să definesc iubirea.
    Cât "Despre iubire şi alţi demoni", asta a venit din credinţa mea: iubirea ca o religie personală, cu (domnii)zeii şi demonii ei.

    RăspundețiȘtergere