joi, 25 noiembrie 2010

Cum se face: Lucruri transparente, Nabokov




Aş putea să încerc să vă zic de ce mă înnebunesc după cum scrie Nabokov. Bunăoară, despre cum prinde din condei, o dimineaţă întreagă, în câteva gesturi:
Vineri dimineaţă. O cola băută pe fugă. Un râgâit. Bărbierit în grabă. Se îmbrăcă în haine de toată ziua, luându-şi puloverul cel mai nou, pentru un plus de eleganţă. O ultimă privire în oglindă. Îşi smulse un fir de păr negru dintr-o nară iritată.
Sau cum reuşeşte să încalţe într-un singur zâmbet, picioarele unei femei:
- Arăţi ca prima femeie care a păşit pe Lună, îi spuse el arătând spre bocanci şi, dacă aceştia nu i-ar fi stat foarte strâns pe picior, cu siguranţă ea şi-ar fi mişcat degetele în interior, cum fac femeile în general când le sunt admirate încălţările (degete care zâmbesc, preluând expresia gurii).
Aş putea să vă mai spun despre uimitoarea ţesătură narativă, savurosul umor subtil, despre impresionanta tehnică a detaliului: şi cumpără un frumos pulover gri, cu guler înalt, pe care era brodat în dreptul inimii, un minuscul şi foarte drăguţ drapel american, „fabricat în Turcia”, şoptea eticheta şi apoi, să urc puţin aici, din Turnul Babel în care te iubescul rusesc, Ia liubliu tibia seamănă cu o tibie albastru-gălbuie, în engleză, yellow blue tibia.
Aş putea să folosesc din plin, cuvinte care se văd foarte bine: strălucitor, seducător. Dacă propriile lui cuvinte pe care vi le redau acum, într-o scenă, n-ar fi transparente.
Cuprins de fiorii iubirii ce îmbobocea, Hugh se întrebă dacă ar putea îndrăzni să o sărute când vor face o oprire în drumul lor spre poale, pe poteca şerpuitoare. O să încerce când vor ajunge în zona cu rododendroni unde probabil se vor opri, ea ca să-şi dea jos canadiana, iar el, ca să-şi scoată o pietricică din pantoful drept. Rododendronul şi ienupărul făcură loc aninului, iar glasul bine cunoscut al disperării începu să-i şoptească să amâne pietricica şi sărutul de fluture, pentru altă dată. Ajunseseră în pădurea de brazi când ea se opri, privi în jur şi zise (cu aceeaşi nonşalanţă cu care i-ar fi propus să meargă la cules de ciuperci sau zmeură):
- Iar acum se face dragoste. Ştiu eu un loc frumos, acoperit cu muşchi, chiar în spatele brazilor ălora, unde n-o să ne deranjeze nimeni, dacă faci treaba repede.
Locul era marcat de nişte coji de portocale. El încercă să o îmbrăţişeze, ca etapă pregătitoare cerută de emoţia ce-i înfiora trupul („repede” fusese o greşeală), dar ea se feri cu o unduire rapidă ca de peşte şi se aşeză pe afine, ca să-şi scoată pantofii şi pantalonii. Hugh fu şi mai derutat la vederea ciorapilor negri, groşi şi striaţi pe care ea îi purta pe sub pantalonii de schi. Ea acceptă să şi-i lase în jos, numai atât cât era necesar. Şi nu-l lăsă nici să o sărute sau să o mângâie pe coapse.
- Măi, ce ghinion! spuse ea în cele din urmă, dar, când se răsuci sub el, încercând să-şi ridice ciorapii, el îşi regăsi brusc toată forţa de a face ceea ce se aştepta din partea lui. Iar acum se merge acasă, comentă ea imediat după aceea, pe un ton neutru, obişnuit, şi amândoi îşi continuară tăcuţi drumul vioi spre poale.

14 comentarii:

  1. G.,as putea sa-ti zic de ce ma innebunesc dupa cum scrii tu despre carti.uite ca ti-am zis-o:PPP
    mi-a lipsit campania ta pt.neuroni.
    e limpede ca-mi iau si eu Lucrurile transparente:) imi place Nabokov.
    sarumana pentru parte de carte

    V.
    un intreg buchet de flori de toamna pt.tine:))

    RăspundețiȘtergere
  2. hahaha, my precious,u made my night:)
    deci asa se face:P
    desi am gustat=o mai demultisor,tot m-a amuzat teribil, aventura amoroasa a lui Hugh Person.
    Nabokov scrie chiar bine. instigi la cultura, care va sa zica:)
    ai scris witty. well done!

    'yellow blue tibia':PPP da ingenios le-ai mai urcat in turn:)

    incognito

    RăspundețiȘtergere
  3. Si acum se pupa zvarluga pe varful nasului :)

    RăspundețiȘtergere
  4. V., mersi mult. I-am dat florile mele lui Nabokov. :))
    Aşa să faci. O să-ţi placă.

    incognito, cică aşa se face :PPP thank you for your consideration. :))
    Da, domnule, instig!, zise instigatoarea,
    camuflându-se/cam umflându-se după borurile unei pălării de sezon şi mai ales de vânătoare. :))
    Măăăăi, nu-mi spune că ai ascultat şlagărul Paraziţilor!!!

    Revenind la Lucrurile noastre transparente, un capitol începe aşa: "Şi acum vom vorbi despre dragoste" şi se termină cum altfel: "Nimeni, şi... nu a înţeles de ce s-a măritat Armande..., însă acum trebuie să încheiem discuţia despre dragoste". N-am mai scris despre, că n-am avut chef să mă arunc din celălalt turn. :PPP

    xxl, se pupă, dacă stă.
    Zvârluga e cam alunecoasă! :)))

    RăspundețiȘtergere
  5. draga domnita, slagarul acela l=am ascultat precum si 'Valoarea unei vieti',ca m-au prins cu titlurile,altminteri nu prea gust genul.
    :)))) asa-s cu gura pan la urechi, ca-mi imaginez cum asculti tu, Parazitii, domnita cu os zvelt de rockerita


    deci, despre dragoste, vorba poetului si acu a lui Nabokov:PPP

    incognito

    RăspundețiȘtergere
  6. G.,si eu m-am gandit sa-ti scriu sa pui separat,rubrica despre carti.ca sa o gaseasca mai repede pofticioasii!:)mi-ai luat-o inainte:)
    V.

    RăspundețiȘtergere
  7. V., când la gând :))

    incognito, şi pe mine la fel m-au prins. Atât.
    Deci nu-ţi mai imagina, că nu mă ţine prea mult.
    Mulţumesc pentru preafrumosul compliment: domniţă cu os zvelt de rockeriţă. Chiar acu, mă înalţ în blugi şi clar fără conduri, spre... Zeppelini. Da.

    RăspundețiȘtergere
  8. Alunecoasa, alunecoasa, dar sa nu uitam ca ne aflam in plina atmosfera neconforma :)

    RăspundețiȘtergere
  9. zvârlugo,
    tocmai am recitit zilele trecute un fragmnet din nabokov. si doar ca sa ma mai infior un pic :P

    RăspundețiȘtergere
  10. "Originalul" cred ca vine de la original. Ramane totusi intrebarea: ce are alunecatu' cu pupatu'? Sau poate ar trebui sa reformulez: de ce nu are? :))) Si daca nu ne uitam, putem macar trage cu coada ochiului?

    RăspundețiȘtergere
  11. Panta, înseamnă că-ţi place să te ia cu frig :P
    Apropo de Nabokov, am fix 5 romane citite şi-mi vine s-o zic pe-aia, a vampirilor: I want more.

    xxl, iată şi răspunsul: dacă alunec, pupatul meu devine ca un derdeluş, o iei la vale şi nu mai dai de mine :))
    Sigur că putem trage de coada ochiului până îl facem de asiatic. :))

    RăspundețiȘtergere
  12. ce bine e că găsesc la tine pasaje pe care le-am citit şi le-am uitat şi le regăsesc iarăşi şi când le regăsesc mă oftic că nu le-am învăţat cumva pe de rost de când eram lipită de ele.

    RăspundețiȘtergere